Spitsdesign: grafisch ontwerp van logo tot website
  • Home
  • Diensten
    • Ontwerp logo en huisstijl
    • Grafisch ontwerp drukwerk en print
    • Webdesign
  • Spitsdesign
  • Blog
  • Realisaties
  • Case Studies
  • Offerte
  • Contact
  • Online afspraak
  • Menu Menu
Voorbeelden van naam-logo's

Logografie: soorten logo’s en types

in bedrijfscommunicatie, graphic design, logo, logo en huisstijl, tips en weetjes, Uncategorized/door spitsdesign

Een logo of merkbeeld is meer dan een woord of beeld. Het zijn allemaal tekens in de logografie zoals letters dat zijn in de typografie. Tekens hebben pas zin als ze door de ontvanger begrepen worden. Je kan ze indelen in 3 grote groepen: het klank-logo of woord-logo, het beeld-logo en het gecombineerd logo.

Klank-logo of woord-logo:

Letter-logo

Monogram
Het logo bestaat uit één letter of verschillende dooreengevlochten of in elkaar gewerkte letters.
bv: Honda, Adobe, Unilever, Volkswagen, Coco Chanel, Louis Vuitton.


Initiaal-logo
Het logo bestaat uit verschillende letters, meestal de initialen. Dit soort logo wordt dikwijls gebruikt als het bedrijf een erg lange naam heeft.
bv: (IBM) International Business Machines, (Sabena) Société Anonyme Belge d’Exploitation de la Navigation Aerienne, (BBC) British Broadcasting Corporation.Initialen logo's

Naam-logo

In het naam-logo wordt de naam in een bepaalde, unieke grafische stijl gebruikt. Het naam-logo is interessant als het bedrijf een korte naam heeft.

Je kan het naam-logo indelen in twee grote groepen: het kalligrafisch naam-logo (de naam lijkt geschreven of geschilderd) en het typografisch naam-logo (men vertrekt van een bepaald lettertype).
bv:  Kellogg’s, Coca-Cola, Hilton.Voorbeelden van naam-logo's

Picturaal naam-logo

Het picturaal naam-logo bestaat uit een uitgesproken lettertype, al dan niet kalligrafisch, ingesloten in een eenvoudig, uitgesproken vlak (vierkant, ovaal, rechthoek,…). Zelfs als je het woord uit de vorm haalt, blijf je het logo meestal herkennen.
bv: Levis, Nike, Ford, Harley Davidson, Samsung.Voorbeelden van picturale naam-logo's

Beeld-logo

Met het beeld-logo of embleem visualiseert men het associatief, abstract of symbolisch karakter van het bedrijf. Bij het beeld-logo is er dikwijls een visuele relatie met het product of dienst dat het bedrijf aanbiedt. Beelden hebben een betere herinneringswaarde als abstracte woorden.

Symbolisch beeld-logo

Meestal bevat het logo geen bedrijfsnaam, het logo heeft wel een directe associatie met de naam. Het is een eenvoudig, en direct visueel beeld met een kernbetekenis. Het symbolisch beeld-logo vertelt dikwijls een verhaal of verwijst bv. naar de mythologie, een historisch figuur, een beroep, gebruiksvoorwerpen, werktuigen, heraldiek of zelfs een anekdote, een dier,…
bv: de schelp van Shell, de appel van Apple, de olifant van Côte d’or. Voorbeelden van symbolische beeld-logo's

Abstract beeld-logo

Veel logo’s zijn zuiver abstract. Het probleem spreekt voor zich: het logo heeft geen echte kern van betekenis, ze lijken ook vaak op elkaar. Voor een nieuwkomer op de markt kan dit nefast zijn.
bv: Mitsubishi, Opel, Renault, Total.Voorbeelden van abstracte beeld-logo's

Logo-personage

Soms wordt gekozen voor een menselijk of dierlijk personage of mascotte in het logo. Het logo-personage wordt gebruikt voor producten die zich nauwelijks van elkaar onderscheiden. Dit zijn meestal consumentenproducten die vooral impulsief worden aangekocht. Het logo-personage heeft een sterke herkenningswaarde en stralen emotionele spontaniteit uit. Meestal visualiseren ze bepaalde abstracte eigenschappen van producten bv. een krachtig reinigingsmiddel, een avontuurlijke sigaret, een prinselijk koekje,…
bv: Mr Proper, Michelin, Marlboro Cowboy, Choco Prince, Uncle Bens, La Vache qui Rit, Kapitein Iglo, Lacoste, Johnny Walker, Lion,…

Gecombineerd logo

Soms wordt een typisch beeld-logo met een naam-logo gecombineerd. Ze worden meestal als één geheel gebruikt. Gecombineerde merkbeelden versterken het indringend karakter van een naam of beeld-logo.
bv: SPA: de springende Pierrot wordt steeds samen met de drie letters SPA gebruikt, de olifant van Côte d’or wordt ook samen gebruikt met de tekst.Voorbeelden van combinatie-logo's


Interessante links:

Wat maakt een logo goed?

Bedrijfsnamen, waar komen ze vandaan?

Realisaties van Spitsdesign

Boek: Logolounge

Boek: Stationery Design Now

Boek: Logo Design vol.4

Boek: Goed Voor Druk: een praktische gids voor grafische communicatie en technieken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Monogram

 

bron: Goed Voor Druk, Marc Mombaerts & Misjel Vossen.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.spitsdesign.be/wp-content/uploads/2011/09/soorten-logos-naaml-ogo.jpg 195 600 spitsdesign https://www.spitsdesign.be/wp-content/uploads/2017/05/spitsdesign-logo.png spitsdesign2012-07-15 15:40:472021-03-02 17:42:21Logografie: soorten logo’s en types

Spitsdesign Comm.V.
Schaffelberg 7
2220 Heist-op-den-Berg
0472/456 235
info@spitsdesign.be
www.spitsdesign.be
BTW BE 0738.992.718

  • Grafisch ontwerp drukwerk en print
  • Ontwerp logo en huisstijl
  • Webdesign
site by Spitsdesign | grafisch ontwerp van logo tot website
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookiebeleid (EU)
Must-have boek: Vinyl maniaVintage Jazz coversWat maakt een logo goed?
Scroll naar bovenzijde
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}