Van waar komen bedrijfsnamen zoals Nike, Mercedes and Google? Zijn ze ontstaan uit het niets? Zit er een uitgekiende strategie achter?
De Canadese schrijver Thomas C. Haliburton merkte al een kleine 150 jaar geleden dit op:

“Nicknames stick to people, and the most ridiculous are the most adhesive.”

Dit is zeker ook het geval voor namen zoals Yahoo, Google, Pepsi and Coca-Cola. Deze namen blijven makkelijk in ons geheugen hangen. Maar hoe bepaal je nu de ideale naam voor je bedrijf? Er zijn verschillende manieren om je bedrijf te benoemen. Vele bekende bedrijven zijn genoemd naar de stichters of zijn erg suggestief van aard. Ziehier een oplijsting.

1. Naam of familienaam:

De meest voor de hand liggende manier is je bedrijf noemen naar jezelf of een persoon. Deze persoon kan de stichter of eigenaar zijn van het bedrijf. De naam is “echt”, en niet verzonnen. Enkele voorbeelden:

• Ford – genoemd naar de stichter, Henry Ford.
• Mercedes – genoemd naar de dochter van Emil Jellinek, de ingenieur die de wagen ontwikkelde.
• Boeing – genoemd naar de stichter, William Boeing
• Dell – genoemd naar de stichter, Michael Saul Dell
• Getty Images – genoemd naar de stichter, Mark Getty

2. Verzonnen naam:

Een andere creatieve manier om je bedrijfsnaam vorm te geven is het bedenken van een bedrijfsnaam die aangenaam en catchy klinkt. Dit wordt soms ook gedaan om je bedrijf een exotisch cachet te geven. Een voordeel van een verzonnen woord kan zijn dat het lekker bekt en makkelijk te onthouden is. Enkele voorbeelden:

• CISCO – Kort voor San Francisco
• Haagen-Dazs – Verzonnen naam, zonder betekenis, om niet Amerikaans te klinken.
• Dr. Pepper –Niet genoemd naar een dokter, gewoon een verzonnen karaktertje.
• Yahoo! – De stichters hielden van de betekenis van het woord.

3. Naar analogie en metaforen

Een trendy manier om je bedrijfsnaam vorm te geven is het gebruik van metaforen of analogie. Naar analogie wilt eigenlijk zeggen dat het woord herkenning oproept met je bedrijfsvisie. De naam verklaart duidelijk het doel van je bedrijf. Enkele voorbeelden:

• Apple – De favoriete fruitsoort van Steve Jobs.
• Caterpillar – Een bedrijfsfotograaf merkte op dat de traktor’s sporen op die van een rups leken.
• Adobe – Genoemd naar een beekje Adobe Creek dat achter het huis van co-oprichter John Warnock liep.
• Fuji – Genoemd naar de berg Mount Fuji, de hoogste berg van Japan

4. Afkortingen

Dit is een erg gemakkelijke manier om je bedrijf te benoemen. Het is vooral aangewezen bij een erg lange bedrijfsnaam. Afkortingen helpen ook bij het onthouden van de naam. Sommige acroniemen spreek je afzonderlijk uit, sommige worden als één woord uitgesproken. Ziehier enkele voorbeelden:

• BMW – Bayerische Motoren Werke
• DKNY – Donna Karan New York

5. Samenvoegingen

Als alle namen bestaande uit één woord uitgeput zijn, kan je zoeken naar samengestelde namen. Soms is je bedrijf ook moeilijk te beschrijven in één woord. Enkele voorbeelden:
• Microsoft – Microcomputer + Software
• Intel – Integrated Electronics
• Netscape – Net+ Landscape
• Skype – Sky + Peer-to-Peer
• Wikipedia – wiki + encyclopedie

6. Mythologie, Latijn

Enkele voorbeelden:

• Nike – Genoemd naar de Griekse godin van de overwinning.
• Xerox – Afgeleid van het Griekse woord xeros (droog) en graphos (schrijven)
• Volvo –Van het Latijnse woord volvo, dat betekent “Ik rol”
• Starbucks – Genoemd naar Starbuck, een karakter uit Herman Melville’s Moby-Dick
• Coca-Cola – Coca bladeren en kola noten drankje

7. Toevoegen van cijfers

Als woorden tekortschieten om je bedrijf te benoemen, kunnen cijfers een creatieve toevoeging zijn. Het maakt de naam aantrekkelijker en makkelijk te onthouden. Enkele voorbeelden:

• 3M – Komende van de bedrijfsnaam: Minnesota Mining and Manufacturing Company
• 7-UP – een merk van Pepsi Co.
• 20th Century Fox – Samengaan van William Fox’s Fox Film en Twentieth Century Pictures.

8. Spelen met woorden

Soms speelt het toeval ook een rol. Door toevallig of afgedwongen te spelen met woorden of door bvb. een typfout wordt een nieuwe naam geboren.

• Google – Ontstaan door een typfout in het woord Googol.
• Reebok – Aangepaste Engelse spelling voor rhebok (Pelea capreolus), een Afrikaanse antilope.
• Adidas – Een samentrekking van (Adolf (Adi) Dassler).