Spitsdesign: grafisch ontwerp van logo tot website
  • Home
  • Diensten
    • Ontwerp logo en huisstijl
    • Grafisch ontwerp drukwerk en print
    • Webdesign
  • Spitsdesign
  • Blog
  • Realisaties
  • Case Studies
  • Offerte
  • Contact
  • Online afspraak
  • Menu Menu

Wat maakt een logo goed?

in bedrijfscommunicatie, graphic design, logo, logo en huisstijl, tips en weetjes, Uncategorized/door spitsdesign

Een logo is de meest uitgepuurde visuele afspiegeling van uw bedrijf. Het komt erop aan dat het logo in één oogopslag duidelijk maakt wat je doet, hoe je dat doet en voor wie. Uiteraard moet je dit niet letterlijk opnemen: een auto-logo moet geen auto bevatten.

Een goed logo is meer dan een mooi prentje. Het zorgt voor herkenning en draagt bij tot de naambekendheid en identiteit.
 Onthou, dat wat je zelf mooi vindt, niet per definitie het goede logo is. Gaat het je klanten aanspreken? Is het functioneel? Stem je logo af op je doelgroep, zorg ervoor dat de boodschap duidelijk is en onderscheid je van de concurrentie.

Zorg ervoor dat het logo origineel is. Be creative en maak zo het onderscheid! Saai is een dooddoener voor een logo: bvb. een wereldbol in het logo, om het internationale karakter te accentueren, komt afgezaagd over. Laat je niet verleiden door goedkope computer-effecten.

Een goed logo ontstaat meestal uit een goed idee. Maar ook de typografie, het kleurgebruik, de uitstraling en de techniek spelen een belangrijke rol.

Een sterk logo voldoet aan volgende criteria:

•   Makkelijk te onthouden: het logo moet snel te begrijpen zijn en moet blijven “plakken”. Geen ingewikkelde of vergezochte marketingverhaaltjes die na enkele dagen al vergeten zijn. Keep it simple: 4 verschillende boodschappen in 1 beeld duidelijk maken, is onmogelijk. Denk maar aan de eenvoudige “swoosh” van Nike of de panda van WWF.

•    Associërbaar: het beeldmerk moet een vormelijke of inhoudelijke relatie met de merknaam hebben. Abstracte merkbeelden voldoen hier meestal niet aan en zijn daarom ook moeilijker te onthouden.
•    Onderscheidend: het logo moet uniek zijn en opvallen in de massa. Het accentueert de individualiteit van het bedrijf.
•    Omkeerbaar: als je het beeld ziet moet je de naam herinneren en als je de naam ziet moet je het beeld voor je zien.
•    Tijdloos: een goed logo moet de tand des tijds kunnen doorstaan. Een mooi voorbeeld is het logo van Coca-Cola.
•    Veelzijdig: het moet in verschillende media en toepassingen kunnen gebruikt worden: zowel op een website als op een t-shirt of label,…
•    Schaalbaar: het moet erg klein maar ook erg groot gebruikt kunnen worden. Vectoriële logo’s zijn ideaal omdat ze niet veranderen van kwaliteit als je ze vergroot.
•    Ook werken zonder of in één kleur: een logo dat niet werkt in zwart wit zal niet beter worden door het toevoegen van kleuren.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.spitsdesign.be/wp-content/uploads/2010/10/logo-illustratie.jpg 244 625 spitsdesign https://www.spitsdesign.be/wp-content/uploads/2017/05/spitsdesign-logo.png spitsdesign2012-08-16 10:50:342021-03-02 17:42:09Wat maakt een logo goed?

Spitsdesign Comm.V.
Schaffelberg 7
2220 Heist-op-den-Berg
0472/456 235
info@spitsdesign.be
www.spitsdesign.be
BTW BE 0738.992.718

  • Grafisch ontwerp drukwerk en print
  • Ontwerp logo en huisstijl
  • Webdesign
site by Spitsdesign | grafisch ontwerp van logo tot website
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookiebeleid (EU)
Logografie: soorten logo’s en typesVoorbeelden van naam-logo'sQuercus Labo kiest voor Spitsdesign
Scroll naar bovenzijde
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}